Deze vraag wordt mij vaak gesteld. Dat is best logisch, want waarschijnlijk is het lastig om hier een beeld bij te vormen. Een mensgerichte aanpak is een visie die ik als designer heb en naar handel in alle dingen die ik doe, maak en bekijk. Als designer kan ik namelijk iets maken waar mijn klant ontzettend blij van wordt, maar wordt zijn of haar doelgroep daar ook blij van? Door in mijn ontwerpproces de doelgroep van mijn klant mee te nemen door hen ontwerpen voor te leggen, te interviewen of door co-creatie, zijn de ontwerpen die ik maak mensgericht.
Als designer ben ik van mening dat ik verantwoordelijkheid draag voor de dingen die ik maak. Bij alles wat ik maak spelen namelijk ethische consequenties. Een goed voorbeeld is het kiezen van een huisstijl kleuren voor een bedrijf die internationaal actief is. In Nederland is de kleur groen (bijvoorbeeld) een kleur die staat voor duurzaam, verantwoord en milieuvriendelijk. Maar in een ander land kan deze kleur een totaal andere betekenis hebben, misschien wel een negatieve betekenis. Als designer denk ik na over deze vraagstukken en doe ik eigenlijk niets zonder reden. Alles wat ik doe, moet ik kunnen onderbouwen vanuit mijn kennis als service & brand designer.
Uiteraard weet ik ook niet alles, om die reden leg ik tijdens het ontwerpproces mijn werk altijd voor aan mensen die niets met het project te maken hebben. Zij kijken met een frisse blik naar hetgeen wat ik heb gemaakt en kunnen objectief feedback geven. Ook hierin is mijn mensgerichte aanpak te zien. Eigenlijk draait ontwerpen altijd om mensen, uiteindelijk zijn zij degene die gebruik gaan maken van het ontwerp of ermee geconfronteerd worden.
– Daan Boot
Een trend die we tegenwoordig steeds vaker zien in de creatieve sector, is het samenwerken en co-creëren. Steeds meer bedrijven werken agile aan bepaalde interne en externe vraagstukken. Er worden interne teams opgesteld die samen in korte periode iets bedenken, ontwikkelen, testen en uitrollen. Dit wordt veelal gedaan door de design thinking methode. Als designer ondersteun en faciliteer ik in dit soort trajecten. Dit doe ik door vanuit de ‘helikopter view’ mee te draaien in zo’n traject. Ik bewaak bepaalde richtlijnen waar de uiteindelijke oplossing aan moet voldoen en zorg ervoor dat het gedegen wordt getest bij de doelgroep(en). Uiteindelijk neem ik als designer de verantwoordelijkheid om een volwaardig en gebruiksvriendelijk eindontwerp op te leveren.
Of een mensgerichte aanpak voor- of nadelen heeft is afhankelijk van hoe jij als opdrachtgever een project wil aanvliegen. Sommige mensen willen gewoon ‘snel’ iets hebben waar ze mee verder kunnen. De grote vraag is dan of hetgeen wat dan gemaakt is ook echt werkt. Andere mensen willen iets ontvangen wat onderbouwd is, waar over na is gedacht en wat gevalideerd is bij de doelgroep. Deze aanpak neemt in principe meer tijd in beslag t.o.v. een traject waarin snel iets wordt gemaakt. Zelf ben ik van mening dat als je iets doet, je het direct goed moet doen.